söndag 26 december 2010

Många kockar är inte alltid dåligt.

Nu har det vänt! Det har vänt mot ljusare tider och längre dagar. Nu blir det ljusare, roligare, bättre. Eller inte. Ljusare blir det i alla fall. Fast vem vet. Det kanske blir kattskit av alltihop. Det tenderar ju att bli det. Bäst att inte ha för höga förhoppningar, då blir man bara besviken. Dessutom är det något fel på solen, det upplyste min bror mig om. Det känns inte som någon nyhet i och för sig. Klart det är fel på solen! Bland annat lyser den sällan på mig och när den gör det är det inte med den rätta värmen och kärleken. Eller så drar den på så att man får brännskador, solsting och cancer. Det har ingenting med mitt val av boplats att göra, nej det här är en personlig vendetta mellan mig och solen. En långdragen historia som jag inte orkar ta upp just nu. Julen ska ju vara en helg av glädje och generositet. Så därför ska jag istället berätta om alla underbara presenter jag har gett och fått. Jo jag gav bort en pocketbok för 72 kr och fick ett vinäger- och olivoljehällningsset i gengäld. Det kanske låter som att jag tjänade på det hela och det är mycket möjligt att jag gjorde det. Jag följde i alla fall budgetreglerna så ingen kan klaga. Regeln var en julklapp för mellan 50 och 100 spänn samt 2 trisslotter. Klapparna lottades ut och lotterna blandades ihop och skrapades tillsammans. Resultatet blev över förväntan, alla fick faktiskt något de på riktigt uppskattade och mest uppskattade var kanske de obligatoriska rimmen. Som "Jag har ingen judenäsa. Så här får du nånting att läsa" och "Krydda din vardag med smake. Här har du en välsvarvad stake" och "...Men om ditt liv nu är misär, vilket det mest troligt är, kan du leva genom andra och läsa om vägen de har vandra..." Även trisslotterna gav utdelning. 8 nya lotter räckte det till. Så idag blir det skrapning igen och det är alltså då jag kommer att bli miljonär. Jag förväntar mig ett gäng nya vänförfrågningar på fejan. Några som ser sin chans att få sig lite vardagslyx genom att känna en multimiljonär. Kanske hoppas man få vara med på någon av mina framtida kändisfester eller få sig ett champagnebad. Det kan hända. Förutom fantastiska julrim och julklappar så har julmaten varit över förväntan. Att bjuda hit 3 kvinnor (inte mig inräknad) visade sig vara ett utmärkt drag. Deras bidrag till julbordet är inte att förringa. Mina bröders bidrag brukar just vara ganska ringa. Det är inte så att de är snåla men de bidrar inte aktivt med matlagning och bakning, däremot inhandlar de snällt vad min mor ber dem samt bidrar generöst med högljudda diskussioner, mestadels av politisk karaktär. Kort och gott: det har varit en smakrik och stundom något hetsk jul. Sedan igår eftermiddag är det jag, mamma och katterna. Lugnt, skönt och trivsamt. I alla fall för mig. Mamma är ute och skottar snö. Snart bryts lugnet och prästgården invaderas igen.

Inga kommentarer: