torsdag 23 december 2010

Rädda Midvinterblotet Jimmy!

Årets midvinterblot blev inte som den brukar. Den inleddes med ett dåligt julbord till lunch med genomstekt kött från diverse djur. Ingen blodsmak och mordisk stämning alls. Ingen stämning i huvudtaget faktiskt. Lite senare under årets mörkaste dag åts det sockerkaka och dracks Blossas saftglögg i köket på Hamngatan. Förutom färgen på drycken var det absolut ingenting som påminde om Midvinterblotet på den gamla goda tiden med Oden och gänget på Torslundabacken. Ack det märks vid tillfällen som denna hur ny denna by i den norrländska urskogen är. Här saknas den rätta känslan för kultur och tradition. Här saknas rötterna till det ursvenska arvet. Här talas det en märklig avart av norskan och folk äter renstut och gillar friluftsliv. Inte ett vikingaskepp så långt ögat kan nå och inte så mycket som en gravhög bjuds det på. Jag har inte sett en runsten sedan jag flyttade upp till denna kulturfattiga och torftigsa plats. Jag saknar historiens vingslag i ansikten när man åker fyrjhuling ned för Uppsalahögarna, jag saknar eken i torslunda som vittnar om mången hängd träl i midvinterblotets anda. Jag saknar sammanhållningen och det rytmiska trummandet under den bistra midvinternatten medan man plikttroget hugger huvudet av folk från grannbyn och hänger frunntimmer i eken. Jag saknar det sötsura mjödet och det härskna fläsket, det larvätna barkbrödet och de dragiga husen. Jag saknar våldtäkterna, röveriet, människohandeln och de stinkande kropparna. Den fina svenska kulturen är vad jag saknar. Gör något Jimmy Åkerlund - gör något!

Inga kommentarer: