torsdag 16 december 2010

Självmål i livets Idoluttagning

Frågesport och gissningslekar kan vara kul. Men det kan också vara väldigt trist och irriterande, speciellt när frågorna missstämmer med de svar man har. Eller att frågeställarna inte förstår facit. Likväl som du inte ska ställa en fråga om du inte vill veta svaret ska du inte rätta andras svar om du har fel i facit eller inte förstår facit eller helt enkelt inte ens begriper frågan. Det hände på förra pubquizet då frågeställaren ville ha namnet på tre parasiter. Frågeställaren hade en lista på fem parasitsorter. Skrev du 10 parasitarter med deras latinska namn och hela kitet men de inte hittades på frågeställarens wikipediade lista så var det kört. Som tur var är jag inte parasitforskare för annars hade jag säkert blivit lite sur. När tävlingen äntligen var slut så hamnade jag i en tävling i onödigt vetande (sport) helt mot min vilja. Jag förstår att det kan vara kul att tävla om man får bestämma reglerna själv. Det tyckte iaf den överförfriskade sporttönten i baren. Jag som helt ofrivillig och oskyldig tyckte inte alls att det var roligt. Det här kanske låter extremt men är mkt vanligare än vad man kan tro. Överallt finns det folk som tävlar med eller mot dig i störta diskretion. Är du inte observant kan du när som helst falla offer för en grym besserwissertävling du omöjligt kan vinna. Snubben i baren som hade memorerat varenda tröjnumer på alla fotbollsspelare mellan Korpenlirare i Sveg till proffsspelare i Sydafrika sa helt seriöst att han skulle vinna mot mig i samtliga grenar i hela världen. När jag ställde mig skeptisk till det och menade att jag mest sannolikt faktiskt nog ändå var bättre på både hästar, att måla naglar och att tänka i störta allmänhet så bestämde han helt sonika att de grenarna var så fullständigt meningslösa att de inte fick vara med. Varför i helvete ska man kunna hantera hästar om man vet oddsen på favoriten vid nästa V75? Jag var fast i en tävling jag aldrig kunde vinna eftersom förutsättningarna och reglerna hela tiden ändrades och alltid till min nackdel. Den här gången visste jag iaf att jag var en tävlande, värre är det om du inte ens vet att du är anmäld till start. Som för Vickans grannar som är helt ovetande om att de är med i en tävling om snyggas balkongpynt. Från grymma barhängsquiz till livets Idoluttagning. Om jag bara hade vetat i vilken gren jag tävlar i hade jag kanske kunnat ha en sportsmössa. Och om reglerna inte ändrades i lönndom hela tiden hade jag kunnat lära mig dem. Men så fort jag börjar lära mig att man bör undvika självmål så har det plötsligt bytts både regelbok och tävlingsgren. Jag är dessutom en sån där person som både har otur i kärlek och i spel. När jag för första gången i mitt liv hade alla rätt i en kunskapstävling så hade de fel i facit och vägrade ändra. Det är just min tur det.

Inga kommentarer: