fredag 3 december 2010

Skit ska skit ha eller Skit inte där du dricker.

En pessimistisk journalst på en av lokaltidningarna skrev för några veckor sedan en artikel om årets korta julhelg. Rubriken löd "Årets jul - en riktig skithelg". Han hade ingen aning om hur rätt han hade. En betydande minoritet av den delen av kommunbefolkningen som har kommunalt vatten har drabbats av masskläckning av parasiter i sina bukar. Ja ni läste rätt. Parasiterna kan bara föröka sig i tarmarna på vissa däggdjur, såsom människan. De jävlarna har origier i våra organ. Jag tycker själv att jag är hyfsat gästfri och generös men att låta dessa vidriga små varelser bilda familj i min kropp vill jag inte. Och i parasitvärlden är det inga 1,3 barn per familj som gäller. Nej här är det massproduktion som är grejen. Preventivmedel är inte alls inne. Och varför skulle de bry sig? Deras nykläckta bebisar kommer parasitera på andra och inte ligga föräldrarna till last. Vad säger Jan Björklund om att dessa kryp snyltar på oss rekordeliga människor och låter sig försörjas? Hur kan Reinfelt tillåta detta? De måste göra nåt åt detta slöseri med skattebetalarnas pengar! Fler karensdagar åt det drabbade värdfolket känns som en konstruktiv lösning. Hårdare tag mot packet fungerar alltid. En straffskatt för de som skolkar från jobbet och sitter hemma och skiter parasiter skulle också kunna vara en lösning. Huvudsaken att de drabbade lär sig en läxa. De måste bli mer motiverade att sluta vara magsjuka och gå och jobba istället. Jag är säker på att de kommer på en så snedfördelad och orättvis lösning som möjligt. I väntan på det är det med skräckblandad förtjusning jag följer utvecklingen. För lite spännande är det ju. Lite som att det har hittats en helt ny typ av livsform i en saltsjö vilket ökar troligheten om liv utanför Tellus. Spännande och lite läskigt. Fast parasiterna är inte bara lite läskiga. Det enda som gör att jag inte redan har amputerat mellankroppen i förebyggande syfte är att det inte bara är jag som är drabbad. Delad plåga är inte dubbel plåga. Att en hel stad med omgivning är drabbad gör att det inte känns lika skrämmande som om bara jag skulle drabbas. Det är plötsligt inte genant att skita parasiter. Vem kunde tro det? Det är ok att snacka diarré i fikarummet. Hela bajseriet har normaliserats och avdramatiserats. Det är befriande på nåt vis. Det är egentligen inte massmagsjukan som skrämmer mig utan att avloppsvatten går rakt ut i Indalsälven och Storsjön och förpestar vattnet. Det är det som är det förfärliga, inte att tusentals östersundsbor får en gratis bantningskur och att företagare och privatpersoner förlorar pengar. Folk är upprörda,rädda och förbannade. Men inte för att koskit och avloppsvatten förstör vattnet i en av Sveriges största sjöar. Inte för att kommunerna tar strandskyddet med en nypa salt och tillåter byggen och avlopp ett stenkast från det vatten vi dricker. Nej de är upprörda för att vi måste koka dricksvattnet. Människan är det dumt djur som skiter där hon äter. Parasiten är mycket smartare.

Inga kommentarer: