lördag 6 november 2010

I väntan på att vindarna vänder.

När jag var liten kunde jag ibland drömma om att vara modell. En kort och krullhårig modell med putmage. Jag blev helt otippat inte supermodell och det är fortfarande inte inne att var kort, krullhårig och ha putmage. Men jag väntar i min lilla håla och undviker aktsamt solljus som kan förvärra min redan dåliga hy. Den dagen vindarna vänder är jag beredd - blekfet och med svintohåret utsläppt i all sin prakt och en concealer i högsta hugg.

En bra egenskap med modeller är att de gör sig bra på bild, det är väl lite det som är grejen antar jag. Inga fettvalkar och ingen dubbelhaka. Ingen glansig panna och röda prickar. Modeller ska helt enkelt inte se ut som medelsvensson, i alla fall inte på bild. De ska som ha det där suget i blicken, den där oförskämt perfekta hyn och benen ska vara fullständigt oproportionerligt långa. Hälften av äran kan förstås fotografen och retuscheringsprogrammet ta åt sig men det spelar ingen roll – det blir bra. Fake it till you make it.

Svenska reklammakare verkar inte ha fattat det. Modellerna på planscher och på tv är mest bleka och tråkiga och ibland faktiskt rent utav fula. De har avlånga hästliknande ansikten och trött hy. Kanske är jag skadad av 13 säsonger Next Top Model men när jag ser en jätteplansch på en halvgrå modell med lika platt och tråkigt råttfärgat hår som the girl next door brukar jag tänka: vad skulle Tyra Banks säga om det där? Säga vad man vill om Amerikat men när det gäller allt på bild från actionrullar till stilrena modereportage så spelar de i en annan liga (förutom när det gäller ICA-reklam förstås).

Här om dagen blev jag rädd på riktigt när jag såg ett jätteansikte på en nervrotisk massmördare som Din Sko hade smällt upp. Hennes blick var stirrig och hon såg galen ut. Vad var tanken bakom den bilden? Vad var kopplingen mellan iskall galen mördarblick och skor. Kanske var tanken att man skulle bli hypnotiserad och i sitt hypnotiska tillstånd gå in och shoppa skitskor för 149,50? I och för sig är det väl ungefär exakt den blicken man har när det är rea på Scorett så okej I get it. Men säljer det? Jag vet inte, jag skyndande mig hem och låste dörren och drömde mardrömmar om att bli ihjälhackad med en stilettsko.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha... I vilket fack hamnar nu de ursnygga deltagarna i bonde söker fru? I mean, jag skulle vilja se farmer search wife, blir det då stylade amerikat-modeller eller Indiana-walmart slashakar?