onsdag 10 november 2010

Blame it on your mother.

Appropå hjärnor så plågade jag mig med att se en dokumentär om hjärnan och hur man håller den glad och frisk. För att göra det hela pedagogiskt riktigt plockade de ut en hjärna på en tioåring och en hjärna från en 85-åring och höll stolt upp dem framför kameran. Jag var chockad och om 10-åringen och 85-åringen hade överlevt ingreppet så hade de säkert känt sig nakna och exposed. Det är så det går om man ger sin kropp åt forskningen alltså. De spelar boll med ens organ i dansk tv. Nej fy fan tacka vet jag the Amish people.

Hur som helst så satt en äldre dam i vit rock med en hjärna i varsin hand – en liten och skrumpen och en stor och lite slätare. Den stora och lite slätare tillhörde åldringen. Jag fick veta att vecken liksom slätar ut sig lite med åldern och det bidrar till fördumningen. Grejen med hjärnan är att den inte förnyar sig såsom resten av kroppens delar gör. Huden till exempel byter ju celler i en faslig (om än skrämmande snabbt avtagande) hastighet. Men hjärnan den vägrar all typ av förändring. 10 % av vår intelligens förloras mellan 10 och 90 års ålder (huruvida sniffning av tändgas förskyndar processen framgick inte men för säkerhets skull så råder jag er att låta bli). För att illustrera detta så skar damen i den vita rocken upp hjärnorna i tunna skivor, som rostbiff ungefär fast hjärnbitarna liknande mer kalkonkött. Min köttfärspaj blev lite svåräten efter det. Bra bantningstips förresten!

En stor tröst och lättnad är att vi inte just kan göra något åt vårt IQ. Vi är födda med det nervsystem vi har och det är bara att tacka och se glad ut. Född dum – alltid dum. Jag kan alltså släppa mitt dåliga samvete över at jag tränar hjärnan för lite. Jag har nämligen hört att 2 and a half men inte stimulerar hjärnan nämnvärt. All dumhet som produceras från våra hjärnor är våra geners fel och det yttersta ansvaret bär våra mödrar. Eftersom hjärnan består till 60 % av bra fett (och det är tyvärr inte transfetter) så får gravida som äter mycket fisk intelligentare barn. Mammor som äter lite omega-3 får lite dummare barn. Äntligen lite forskning som faktiskt gagnar mänskligheten! Lägg ned all jävla sudoka och mental stimulans. Ge upp och blame it on your mother.

Inga kommentarer: