måndag 16 maj 2011

Den blinda fläcken.

Den blinda fläcken finns överallt och oftast mitt framför näsan. Den dyker upp i oväntade lägen å försvårar mitt liv. Locket till kaffekannan ligger alltid i blinda fläcken, omöjlig att upptäcka för blotta ögat. Den är vit och ca 10 cm i diameter, inte försvinnande liten direkt, inte som att leta en liten ensam nyckel i en höstack som jag även brukar ägna mig åt, helst fem minuter innan den sista bussen går.

I alla fall så är locket til min älskade kaffekanna stor och lite klumpig i smutsvit plast. Men det hjälps inte för dess innanmäte är svart och det faktumet missbrukar locket ständigt då det alltid är illsinnig nog att lägga sig på rygg så att den blottar sin mörka och kaffesumpiga buk. Där kan den sedan i lugnan ro fläka ut sig på diskbänken en halvmeter från mitt ansikte utan att jag upptäcker den. Då diskbänken, som ni kanske förstår, inte är svart så borde en svart hyfsat stor plastgrej sticka ut. Men icke. Min reptilhjärna är vid tidiga morgontimmar inställd på att söka ett vitt lock för att hindra mitt älskade kaffe att svalna. Jag letar förtvivlat i blindo efter ett vitt lock och ingen annan information kan bearbetas av min hjärna hur mycket synintryck mina näthinnor än nås av. (En morgon stod jag i min nakenhet och med klumpiga rörelser och stirrig blick letade jag efter mitt lock då plötsligt Brad Pitt tornade upp sig i hallen men innan min hjärna hade bearbetat synintrycket så hade han redan farit västerut.) Då den blinda fläcken försvårar mitt letande söker jag med yviga rörelser med hela kroppen. Porslinet flyger, jag svär och grannen ovanför börjar skissa på ett nytt klagobrev. I värsta fall får jag improvisera med ett kastrullock för att inte låta kaffets heta energi smita ut i lägenheten.

När den första kaffetåren har slunkit ned och jag har dragit upp persiennerna och förhoppningsvis kommit ihåg att dra på mig några trasor så händer något fantastiskt. Den blinda fläcken förvandlas sakta till fullt berabetsbara synintryck och som en blixt från klar himmel så ligger locket plötsligt där. Fullt synlig, stor, smutsvit och hånleende.

Inga kommentarer: